Finlandiya Eğitim Sistemi


Finlandiya Eğitim Sistemi

Dünya'nın en iyi eğitim sistemi Finlandiya'da!
- Finlandiya eğitim sistemi, uzun yıllardır dünyanın en iyi eğitim sistemi olarak kabul ediliyor. Eğitim sistemi, Türkiye'de de çok konuşulan ve tartışılan bi konu son zamanlarda. 
Herkeste şöyle bi düşünce oluşmuş " Biz neden Finlandiya eğitin sistemini alıp Türkiye'de uygulamıyoruz".

-Öncelikle Finlandiya eğitim sisteminin ne olduğu ve nasıl işlediği hakkında genel hatlarıyla bilgi verelim.

- Finlandiya'da genel olarak eğitim sistemi şu şekilde işliyor. Önce ilk öğretime gidiyorsunuz, ilk öğretimin ardından ya düz liseye yada meslek okuluna yöneliyorsunuz. Liseye girişlerde ilköğretim puanlarınız etkili oluyor ve kimi liseler buna ek olarak okula başvuran öğrencileri sınava tabi tutabiliyorlar. Liselere girmeye puanı yetmeyenler, şanslarını meslek okullarında deniyorlar.

- "Finlandiya'da ilköğretimde öğrencilere derslerle alakalı sınav yapılmıyor" diye yazmış pek çok kişi ancak sınav yapılmaması değerlendirilme yapılmadığı ve puan verilmediği anlamına gelmiyor. Öğretmenler çocuğun konuları ne kadar anladığı konusunda kendileri değerlendirme yapıp not veriyorlar. Biraz önce bahsettiğim gibi bu notlarda liseye giriş başvurularında kullanılıyor.



- Finlandiya'da özellikle ilköğretimde rekabet çok istenen bişey değil. 
Öğrencilerin birbiri ile yarışması teşvik edilmiyor.
Buna ek olarak her hafta bi kaç saat derslerinde geri olan öğrenciler için "tukiopetus" dedikleri, destekleyici eğitim veriliyor.
Bu şekilde çocuğun arkadaşlarının gerisinde kalması engelleniyor.

- Meslek okulları ortalama 2 yıl civarı sürüyor. Seçtiğiniz bölüme göre bu biraz daha kısa yada uzun olabilir.

- Meslek okullarına girişlerde hangi okula gitmek istiyorsanız; o okul için başvuru formu dolduruyorsunuz ve okul; sınav, mülakat vs talep ediyorsa; bu adımları geçerek okula giriyorsunuz.

- Meslek okullarına girişlerde sadece sınav puanı etkili olmuyor.Bunun yanında o meslekte iş deneyiminiz varsa size artı puan sağlıyor. Bazı durumlarda cinsiyet bile artı/eksi puan getirebiliyormuş.Eşimin hemşirelik okuduğu dönemde; başvuruların büyük çoğunluğu bayanlardan geldiği için bölüme başvuran erkeklere 3-5 puan fazladan yazıyorlarmış.
Çocuk bakıcılığı, hasta bakıcılığı vb bölümlere başvurduğunuzda sınav ve mülakatın yanında psikolojik değerlendirmeye girme zorunluluğunuz da var.
 

- Meslek okullarının yetişkinler için olanları da var. Bir kişi ileri yaşlarda meslek değiştirmek isterse buralarda okuyup yeni meslek edinebiliyor.
Ayrıca göçmenlerinde yeni meslek edinmesine yada ülkelerinde yaptıkları ama belgelerinin olmadığı meslekleri için belge almalarını sağlıyor.

- Meslek okullarında "oppisopimus" denen bi seçenekte mevcut. Açık öğretime benziyor ama burada mesleğinizle alakalı bi yerde çalışıyor olmanız gerekiyor. Örnek; aşçılık okuyup diploma almak istiyorsunuz. Bir restoranın mutfağında çalışıyorsunuz ve oradaki şef vs size mesleği öğretiyor hem de okul için değerlendirme raporu yazıyor. 

Arasıra okula uğruyorsunuz,bazen de internet üzerinden projeler vs yapıyorsunuz.

-Düz lisede eğitimin bitimine yakın sınavlar ve tez yazımı oluyor. Bunları geçen mezuniyeti hak ediyor. Öyle 3-4 sene gel git,sırada otur diplomanı al yok.



-Türkiye ile Finlandiya eğitim sistemlerindeki en büyük fark üniversiteye girişlerde; Finlandiya'da herkesin topluca girdiği YGS tarzı bir sınav yok.
Hangi üniversitenin, hangi bölümünü okumak istiyorsanız; oraya başvuru için internet üzerinden başvuru formu dolduruyorsunuz. Her fakülte öğrencilerini kendi seçiyor.

Finlandiya'da Üniversite Eğitimi hakkında daha fazla bilgiye Buradan ulaşabilirsiniz.

- Öğrenci seçimleri sınav+mülakatla yapılıyor genelde.Tabi lise bitirme başarınız ve başvurduğunuz alanla ilgili mesleki deneyiminiz yine toplam puanınıza artı olarak yazılıyor. Yapılan sınavın içeriği ise tamamen başvurduğunuz bölümle alakalı.

- Bir örnek vereyim: Diyelim ki psikolog olmak istiyorsunuz: Psikoloji için başvuru yaptınız. Size diyorlar ki (fakültenin internet sitesinde belirtiyorlar) ; psikoloji ile alakalı şu kitapları şu makaleleri oku, bunları sınavda soracağız. Bunun yanında istatistik ve matematik sorularıda oluyor ama yine psikoloji ile ilintili.Yani hangi bölüme gitmeyi düşünüyorsanız onunla alakalı sorularla karşılaşıyorsunuz.

- Bu sınavlarda sorulan sorular öyle Türkiye'deki Ygs falan ayarında değil; Türkiye'deki ile karşılaştırınca kat be kat daha zor bi sınav.

- Üniversiteye hazırlık aşamasında yapabileceğiniz 2 şey var; bunlardan biri liseyi bi sene fazladan okuyup bu arada dersler alıp notlarınızı yükseltmek. Diğeri ise üniversite sınavı için bir kursa gitmek. Bunların ikisini de yapabilirsiniz isterseniz.

- Baştaki sorumuza geri dönelim. " Finlandiya eğitim sistemi Türkiye'de neden uygulan mıyor?"

- Sebebi çok basit aslında; Finlandiya eğitim sistemi, ancak buradaki gibi bir halkla işleyebilecek bir sistem. Üniversiteye girişlerle ilgili prosedürü bir gözünüzün önüne getirin ve bu sistemin Türkiye'de olduğunu düşünün; "her fakülte kendi öğrencisini seçiyor ve genelde mülakat yapıyor".Böyle bir sistem Türkiye'de olsa adam kayırmanın ve rüşvetin ne boyutlara ulaşacağını tahmin edersiniz.
Akrabalarını okula alan profesörler mi dersiniz, o profesörleri arayıp "benim yeğeni oraya alın" diyecek devlet yetkilileri mi dersiniz, "evi arabayı tek size vereyim, benim çocuğu şu tıp fakültesine alın" diyecek veliler mi dersiniz....


Şu sistem Türkiye'de olsun,iddia ediyorum hiç bir fakir çocuğu, hiç bir üniversiteye giremez. Hele ki tıp, hukuk, mühendislik falan tamamen hayal olur bu çocuklar için.

Bunun yanında şunları saymak da mümkün

- Sistemler,halkın ve devletin yapısından bağımsız düşünülemez.

- Finlandiya eğitim sistemi güzel ama çocuklarına doğduğu günden başlayarak kitap okuyan, ana-babalar var.

- İnsanlar daha ben merkezli ve bireysel yaşıyorlar.Bi anne-baba tutup evini arabasını 18 yaşından büyük çocuğu için feda etmez burda.Çocuğun mümkün mertebe bişeyleri kendisinin yapması/başarmasını bekler.

- Adam kayırmak, torpil burada affedilmez. Bir bakan vardı 2 sene önce yeğenini işe almıştı.Yeğeni belkide o alanda uzman biridir bilmiyorum ama kimse oturup bunu tartışmadı bile zaten.Eğer eleman alınacaksa;herkese duyuru yapılır,herkes başvurur sonra birini seçersin dediler.Bakan istifaya zorlandı ve istifa etti haberin çıkmasından 1-2 gün sonra.

- Finlandiya'da ilköğretim ve liselerde ücretsiz öğle yemeği verilir. Ne kadar fakir olursanız olun; okulda karnınız tok sırtınız pek olur.

- Finlandiya'da ki öğretmenler daha kaliteli; ilk okul öğretmeni olabilmek için bile en az yüksek lisans seviyesinde diplomanız olması lazım. Bir de Finlandiya'da yaşam standartları daha yüksek olduğundan öğretmenlerin gezmiş görmüş insanlar olmaları.

Listeyi uzatmak mümkün ancak işin özü;sırf bir sistem bir ülkede süper işliyor diye.

Aynı sistemin sizin ülkenizde de iyi işleyeceğini düşünmek yanlış olur. En makbulü her ülkenin, kendi ihtiyaçları ve imkanları dahilinde ve kendi halkının özelliklerini de göz önünde bulundurarak kendi sistemini oluşturmasıdır.

Etiketler: Finlandiya eğitim sistemine genel bakış, Finlandiya eğitim sistemi Türkiye'de uygulanda ne olur, Dünyanın en iyi eğitim sistemi hangi ülkede, Dünyada en iyi eğitim sistemine sahip ülkeler, Finlandiya Eğitim başarısı, Finlandiya neden eğitimde başarılı, Finlandiya eğitim sistemi özet, finlandiya eğitim sistemi ekşi, finlandiya eğitim sistemi pdf, 

finlandiya eğitim sistemi vikipedi, finlandiya eğitim sistemi onedio, 
Önceki
Sonraki

20 yorum:

  1. ne güzel sistem. Zaten kitap okumada da ilk sırada yer alan bir ülke.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim esim Finlandiyali.Oglumuz daha bi kac aylikken surekli ona kitap oluyordu. Biz boyle bisey gormedigimiz icin. Dedim o bebek ne anlar kitaptan. Oglan biraz buyudu. Gidip raftan kitap getiriyodu bunu oku diye. Bu sekilde kitap okuma alislanligi asiliyorlar.

      Sil
    2. Gelişmiş ülkelerde kitap dergi gazete okuma oranı yüksek.Bizim çocuklar daha okuduğunu anlamıyorlar

      Sil
  2. Kişisel gelişimlere bakarsanız Anne karnında müzik ile tanıştırma ve diğerleri için de doğduğu andan itibaren bebekler onu istemekteler alıştırmaya bağlı diye bende düşünüyorum Finlandiya eğitim sistemi ile burayı mukayese etmek çok güç geldi banada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok mevzusu gecen bi konu ayrica banada cok soruluyordu. Biz o egitim sistemini alip Türkiye de uygulayamazmiyiz diye.
      Sistem güzel ancak bu sistem sadece Finlandiya da ki gibi bi halkla işler. Yazimda belirttigim gibi Finlandiya egitim sistemini alip Türkiye de uygulasaniz insanlar 3 gunde isyan ederler.

      Sil
  3. Türkiye kendi eliyle kendisi için geliştirilen ve daha da geliştirmeye açık sistemi bıraktı sonra da yıllardır bocalayıp duruyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde anlatmaya calıstıgım kısaca bu.Şuranın sistemi güzel diyip onu alıp uygularlarsa ondan sonuc alamazlar.Her toplumun yapısı farklı

      Sil
    2. Türkiye'den adam olmaz bu saatten sonra

      Sil
  4. Dediğiniz gibi her kültürün kendine özgü sistemi olması daha iyidir. Şurda burda şöyle diye hemen almamak lazım sistemi .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle.Yoksa o kadar basit olsa her ülke alır Finlandiya eğitim sistemini kullanırdı.

      Sil
  5. Çok Güzel Bir Sistemleri Varmış Gerçekten

    YanıtlaSil
  6. Sistemin güzel olması ,özgün olmasından.Kendi yapılarına göre kurmuşlar sistemi.Türkiye de sürekli herseyi bi yerlerden copy-paste :)

    YanıtlaSil
  7. Bizim Türkiye nal topluyor Pisa sınavlarında

    YanıtlaSil
  8. Avusturyada da benzer bir sistem var ancak su ara meslek egitimi yapmak isteyen gençler için is alani az.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu an Finlandiya'da çok iç açıcı durumda değil iş alanları konusunda. Gelişmiş ülkelerde maaşlar ve sosyal imkan/haklar çok fazla.Şirketler resmen kaçıyorlar.

      Sil
  9. Eşinizin uyguladığı kitap okuma yöntemini bende kızıma yaptım küçük yaşlarda şu anda yaşı 7 ve okumayı öğrendiğinden beri okuduğu kitap sayısı 300 ü buldu bazen ne bulursa okur hale geldi parlak bir dahi olmasını beklemiyorum iyi okuyan okuduklarını yorumlayan biri olmasına her zaman çok önem verdin okumayı bilmeyen veya kitap okumadığın da sizin ona okumanız bu değeri aşılamada çok büyük fayda önce hayal gücünü beliyoruz sonra da yorum yazabilme becerisi aşılıyoruz derslere önem o kadar vermiyorum ama iyi bir okuyucu olmasını canı gönülden istiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gercekten etkili bir yöntem.Finlandiya da kitap dergi gazete vs okuma oranı çok yüksek ve aileler hep bu şekilde yapıyorlar.İnşallah daha fazla aile sizin gibi düşünüp bu yöntemi uygular.

      Sil
  10. Finlandiya eğitim sistemini duymuştum.Keşke bizim çocuklarımız da böyle şanslı olabilseler :(

    YanıtlaSil
  11. bu saatten sonra demek yok gelecek bizim çocukların elinde kendilerine özgü birr şey oluşturmaları imkansız değildir bence.

    YanıtlaSil